ads

Tuesday, October 27, 2009

~kEmbAra kErja gUa - TawAu,SabAh...paRt 2~

sepatutnya entri ni aku masukkan semalam..tapi sebab dah kusut sangat+penat badan tak hingat+tahap pembukaan mata aku yg menurun dibawah paras 30% maka aku carry forward ler entri ni ke harini sambil menggabungkan apa yg telah terjadi pada hari kedua n ketiga aku kat sini....

hAri kEduA.........
bergerak dari KingPark Hotel tempat menginap aku ni bersama ngan orang2 Chemsain bergerak menghala ke Kalabakan untuk ke Regional Harvest, site yg menjadi destinasi kerja aku kali ni...perjalanan aku bleh cakap harmoni n menghijau sepanjang masa ler...kelapa sawit jer yg banyak pun..sesekali melintasi kawasan kampung2 disekitarnya...(sori takder gambar untuk itu semua sebab aku malas nak kuarkan kamera n amik gambar...lain kali ler...)
bende pertama yg aku tergezut sesampainya aku kat site...dari jalan besar nak ker kilang ni amik masa 10minit melalui jalan kebun kelapa sawit...kusut aku dibuatnya..

sampai jer kat stack yg aku nak pasang.......nganga kejap aku....
korang tengok ler berapa nyer tinggi stack ni....mamat depan 2 orang ni...sampai kesudah tak berani nak panjat stack ni...(kalau korang tanyer aku...dah sah ler aku terpaksa panjat sebab dah memang keje aku...hadoyai...)

ada beberapa masalah yg aku nampak sebelum aku start buat keje...
pertama...
bila aku naik atas stack, flange yg sepatutnya aku pasang transceiver senget...
kedua...
panel yg sepatutnya diorang dah start pasang sebelum aku sampai kat sini, masih berbalut cantik didalam kotak...
ketiga...
cable dari transceiver ke panel tak cukup panjang,,sebab stack jer dah 20meter..cable aku hanya boleh takat 20meter jek...
keempat...
diorang tak pasti kedudukan panel nak pasang kat mana...gilos babas sungguh....

setelah beberapa perbincangan dan pengubahsuaian pada masalah2 diatas, dengan arahan bigboss diorang, semua foremen, juruteknik serta merangkap second bigboss aku kerahkan buat keje...hehehehe..gilos babas...

kalau korang tanyer aper aku buat...duduk disatu penjuru mengenang sama ada sempat siap ke tidak installation sebelum hari gelap...
ni gambar bukti aku panjat stack tadi....serius gayat.....(gayat bukan masa kat atas..tapi on the way nak keatas...)
ni bukti kukuh la..kalau2 ada yg tak percaya aku naik atas....(untuk hari pertama aku kat site..adalah dalam 4 kali aku turun naik stack ni...)
bukti kedua...walaupun aksi buat keje tu hanya lakunan jek...hahahahah
masa ni..jam dah kul 7.30mlm..gelapnya cam dah kul 8.30mlm...diorang baru nak pasang panel untuk aku...(mampus aku buat testing gelap2 ni....)

Alhamdulillah...onstallation siap jam 8.30 malam..aku sempat buat testing untuk 30minit jek..alignment pun buat lebih kurang..asal ada reading aku tunjuk kat diorang n semua orang bleh balik hotel untuk keesokan harini...

hAri kEtiGa....
dalam hati dah tau system akan bagi masalah sebab alignment aku tak buat betul2..dan semuanya terbukti bila aku check system, takder reading langsung...kusut kejap sebab plant tengah jalan n stack sangat panas..flue gas dalam stack lebih dari 300degC...
minta diorang untuk shutdown, manager tak luluskan...kena tunggu plant capai target untuk haritu baru bleh shutdown...

last2, aku malas nak tunggu yg kemungkinan besar shutdown tu hanya berlaku selepas jam 8 malam, so aku panjat jer stack n buat alignment...sebaik sket jerk...walaupun melecet gak ler tangan halus mulus aku ni sebab tangga stack panas...(hehehe manja juga aku ni ek...)

pastu run testing n system berfungsi seperti yg sepatutnya...hehehe (terre gak aku ni ek...tak pernah sangka aku seterre ni...)
simbolik setelah siap segala kerja aku...penyerahan instruction manual....(muka berminyak menandakan aku berpanasan buat keje...)

setel gak kerja aku kat sini..so untuk malam terakhir aku kat sini...sah2 aku habiskan duit company untuk makan malam aku...hehehe..ambil tiket entertain customer.,..aku ngan sorang lagi technician chemsain melantak seafood yg memang berlambak kat sini...harga korang tak yah tanyer...50%-60% lagi murah dari harga kat muara...
menu pilihn...Kerapu 3Rasa, Sotong Mayonis, Udang masak sambal....sayur tolak ketepi..sebab untuk meraikan sesuatu..kita kena makan yg banyak kolestrol...yg sihat2 kita makan biler ada isteri dirumah jek..hahahaha

ok ler..aku rasa ni jer kut pengembaraan aku kali ni...InsyaAllah kalau ader projek lain kat tempat yg menarik lain..aku lampirkan kat sini..esok flight aku kul 6ptg, sempat kut aku lari gi pasar basah cari udang barang 5 6 kilo...n cari pearl atas kiriman isteri aku...

adios...

No comments: