ads

Sunday, August 15, 2010

bEri @ uNtung??????

eRmm...Alhamdulillah, sudah hari ke-5 kita melaksanakan ibadah berpuasa di Bulan Ramadhan tahun nih..tak banyak bende yg aku nak nukilkan kat sini..sebab per?? sebab nak menjaga tutur kata agar ibadah tahun ni lebih baik dari tahun2 yg terdahulu...

bende yg aku nak luahkan nih bukan nyer baru sekarang jer yg aku discover..dah lama dah, cuma tak sempat atau dalam erti kata lain aku blank time nak tulis pasal citer nih..hehe
apa yg meriah dibulan puasa ni selain dari masjid2 n surau2 sangat2 meriah dengan kehadiran jemaah2 setiap malam dah tentu kemeriahan time membeli juadah berbuka puasa..dan kita kat Malaysia ni sangat beruntung kut..sebab kaya dengan makanan..cakap jek nak aper wei..lagi2 time berpuasa nih..sediakan jer lah duitnya kan...

aku bukan nak cerita pasal segala macam juadah berbuka yg ada dijual kat bazaar area umah aku nih..tapi berkaitan dengan kualiti makanan yg dijual skang nih...

aku cuma nak hingatkan kepada peniaga2 nih..tak salah utk meraih keuntungan dalam berniaga...tapi biarlah kualiti makanan yg disediakan sama taraf dengan belanja yg pengguna kluarkan...kenapa aku cakap camnih??

kebanyakan peniaga makanan skang nih..MENJUAL MAKANAN UTK BERNIAGA BUKAN UNTUK BAGI ORANG MAKAN...
ada beza bila kita fikirkan sendiri makna perkataan2 diatas...bila dalam fikiran peniaga2 ingin berniaga makanan sebab nak bagi orang makan, maka kualiti makan yg dijual sangat berbaloi dengan wang yg pengguna kluarkan...
tapi bila dalam fikiran peniaga hanya memikirkan utk meniaga dan mengumpul keuntungan diakhir jualan, maka akan ada beberapa kekurangan dalam kualiti makanan yg dihidangkan...

pada aku bende nih macam penipuan secara terhormat...fikir2kan lah..jangan hingat harini kita untung berlipat kali ganda esok lusa kita still untung lagi...Allah tu maha kaya...ingat kata orang muda skang...Allah bayar cash skang nih...

selamat berpuasa n berbuka puasa....




nota hidung kembang: aku suka makan....

No comments: