ads

Wednesday, July 28, 2010

LaGi2 fB.....

eRmm....pagi td otw gi site terdengar kat radio luahan rasa seorang suami yg mengesyaki isterinya ada hubungan terlarang yg terjalin akibat dari laman2 sosial..especially nya FB ni ler...then last week one day after my last articles juga ada luahan rasa seorang suami yg turut tidak senang dengan gelagat isterinya ber-FB2 ni ler...

aku tak salahkan FB atau laman sosial yg lain..cuma yg aku salahkan adalah penggunanya sendiri...sebab pada aku banyak gak kebaikan dari FB nih walaupun aku tak menyokongnya dulu la..disamping menjadi medan kepada kita utk mencari kenalan2 yg dah lama kita tak berjumpa atau ada sebahagiannya yg menggunakan utk sebarang bidang perniagaan (yg ni aku tak berapa sokong sbb menjadi mang kluar duit adalah aku..ceh....)...

tp nak buat macam mana kan..dah sifat manusia dengan sedikit pengaruh syaitan maka akan hanyutlah pada sesiapa yg lalai...
dalam kes pagi tadi, ada seseorang tu meluahkan perasaan bagaimana dia cuba utk tidak mengatakan yg isterinya CURANG tapi naluri kejantanan nya menyatakan kemungkinan berlakunya perkara2 yg menjurus ke arah itu yg menyebabkan dier bertindak menyiasat dan yg mengezutkan apabila dia dapati isterinya berMSG2 dengan kenalan lama dengan cara msg yg rasanya hanya sesuai jika suami dan isteri sahaja gunakan...

bergitu juga cerita yg aku dengar minggu lepas apabila si suami yg merasa pelik tentang perubahan tingkah laku isteri yg asyik melayari laman sosial..dan bila dia berjaya mendapatkan username n password n bila buka jer FB dier dapati gambar2 isteri tercinta yg ada dalam gallery photo sangat mengaibkan dan ada jantan2 lahanat lak yg komen berbaur lucah DAN yg tak best nyer lagi, si isteri ni makin di komen makin lupa daratan plak...

aku??? terkejut n geleng kepala jek..sebelum ni bila kita cerita tentang kecurangan hanya yg ada dalam kepala adalah LELAKI yg lakukan..tapi dalam zaman yg serba moden ni aku dah banyak dengar tentang kecurangan si isteri...erm..saper nak salahkan ek??? (malas aku nak pikir buat masa nih...)
Kalau lelaki curang mungkin aku boleh cakap disebabkan oleh nafsu lelaki tu sendiri laa dan memang dah jadi sifat lelaki kan yg KASIH SAYANG dalam diri terlalu banyak..so kena la kita distribute kan kepada wanita2 lain...hehehe..(minta2 la isteri aku tak baca part yg nih...hahaha...bukan takut isteri tapi dier jer yg tak berapa nak takut ngan aku...)

tapi dalam zaman yg serba moden nih, rasanya bende yg dulu mustahil skang dah jadi perkara biasa plak kan...
so pada aku..bende2 macam ni tak perlu terjadi kut..sebab kepercayaan yg pasangan kita dah bagi utk kita gunakan sebarang laman sosial bukan utk dijadikan medan menunjukkan aset yg khas utk suami atau menjadi medan bercengkerama..tapi gunakan lah kepercayaan tu utk kebaikan...

utk mengelakkan bende2 ni jadi..aku rasa baik fikir dulu matlamat asal kenapa nak ada menatang nih..kalau rasanya matlamat tu songsang, baik tak payah teruskan..n satu lagi, utk mengelakkan sebarang syak wasangka, ada baiknya username n password kita tu diketahui oleh pasangan masing2...kenapa tak boleh kan...kita hidup suami isteri kena ada sifat percaya dan tidak ada selindung2 nih...

bukan aper..biarlah keputusan berpisah atau terjadinya sebarang perpisahan dalam perkahwinan tu adalah disebabkan oleh ajal maut dan ketentuan dari ALLAH SWT..dan bukannya disebabkan oleh menatang FB nih....

so...aku malas nak bebel lebih2 sebab aku ada isteri yg aku perlu jaga n pastikan perkara macam ni tak jadi kat aku...

adios....




nota hidung kembang aku: kalau dah tak suka cakap.....

1 comment:

Unknown said...

Nak sembang kat laman sosial tak salah..
Tapi jgn sampai salah guna..
Yang penting motif kita je..