ads

Friday, July 16, 2010

mUkabUku aKa fAcebOok...??????

fAcebook.....naper aku rasa berminat plak nak ulas tentang menatang nih...entahlah..dah takder cerita kut nak aku kongsikan atau sebenarnya ada tapi takder mood nak menulis kepada perkara2 yg sangat kompleks... tapi yg pastinya sebab facebook ni tengah jadi kegilaan kut...

tapi aku bukan nak cerita pasal apa itu facebook ker???saper pencetusnya??? n apa kegunaannya??? tapi ada bende lain lagi yg aku nak highlightkan...so kita start cerita serba sedikit cmner aku pun boleh terjebak dalam FB nih...aku sebenarnya dah malas nak layan laman2 sosial nih, dulu aku ada akaun friendster,,n apa jadik??? bende tu berkarat camtu jek...
then bila wife aku start berFB nih..aku tak setuju sangat sebab dier banyak habiskan masa main game yg ada dalam FB nih...bercucuk tanam ler..masak2 ler..ternak ikan ler....macam2 ler...
itu antara sebab kenapa aku tak setuju ngan bende alah nih...buang masa wei....
then bila ada kawan2 yg dalam kelab kata,...man, buka lah akaun FB wei..boleh kita kongsikan n perluaskan lagi kelab kita nyer empayar...katernyer ler...bila fikir balik, mungkin betul juga...

pada mulanya, aku ingat just nak buka akaun FB utk kelab aku jerk..tapi dah jadi polisi FB nih yg hanya membenarkan akaun dibuka atas nama persendirian jek..maka aku buka juga lah guna nama aku n buka page utk KELAB aku.....
so layari lah ---> gb4bmeru (promo la sket kan...hehehe)

ada beberapa perkara menarik yg aku perasan bila aku ada akaun FB nih...

1st...
dah jadi macam jejak kasih plak..sebab aku jumpa kembali kawan2 zaman sekolah sampai ler ke zaman dah keje nih...boleh tahu perkembangan kawan2 la...n yg penting..monitor perubahan saiz n bentuk badan...hehe

2nd...
bila ada apa2 occasion jek,..dah tak payah ler nak sms2 nih..just sent invitation jek n diorang akan bagi respon immediately...(benda ni berbeza berbanding sms...yer lah kan..seposen tu mahal nak balas sms compare kalau kita beli kasut timberland ker...tukar sportrim 22" ker kan...)

3rd..
aku rasa pengasas FB sangat bijak..sebab dier buat laman sosial yg sesuai utk berbagai peringkat usia...tak kira lah kau umur 67thn ker..atau kau berumur setahun setengah (ni kalau baby nih reti ler nak bersosial kan...)..kalau nak compare kepada myspace n friendster..rasanya FB nih penggunaannya lagi luas ler..

tapi....
dalam banyak2 perkara positif yg ada..aku perasaan ada beberapa perkara yg taksedap langsung utk mata aku tengok dan membuatkan aku rasa nak membebel jap..hehehe (petanda usia makin lanjut...)

1st...
penggunaan ayat bila someone to nak share something kat wall dier atau komen something kat wall sendiri atau orang lain...kadang2 ada yg kluarkan ayat2 tak seronok nak dibaca ler senang cakap..tak kira lah lucah atau pun kasar...aku tahu..aku akan dapat jawapan..lantak ler..dah wall aku, kau nak sibuk kenapa...tu aku tak kisah ler..cuma nak ingatkan...TAHAP KEIMANAN SESEORANG ITU DI NILAI DARI AYAT PERTAMA YG KLUAR DARI MULUT2 MEREKA... aku tahu aku tak ler bagus mana bab2 agama nih..sekadar utk mengingatkan diri aku sendiri n kawan2 jugak...samaada nak terima atau tak terpulang....

2nd...
aku tak berapa gemar bila ada yg kluarkan POST terlalu ABSTRACT....seperti...
..i'm fLy.....(tanpa meletakkan apa2 gambar yg menggambarkan apa yg dier tulis...)
..~BLANK~ n macam2 lagi ler..aku rasa pada yg ada FB nih confirm perasan benda alah nih...kenapa aku persoalkan menatang nih..pada aku kalau kita nak luahkan something atau nak buat sesuatu kita kena ada matlamat...tapi kalau dah tulis ~BLANK~ camnih...baik tak yah tulis langsung..entahlah..tapi mungkin nak biarkan wall dier cantik kut...entahlah...
pada aku..takder masalah kalau ada yg tulis..'ok bye..nak balik dah...'..at least aku paham ler hasrat utamanya...dari benda2 abstract yg lain...nanti apa yg kita nak sampaikan takut disalah tafsirkan oleh orang lain...kan ker tak bagus camtu...

3rd...
penggunaan bahasa atau typo stail SMS....wei..tolong lah...kalau SMS tu aku tak kisah sangat sebab nak jimatkan space...tapi kat FB bukan kena bayar pun...apa lah salahnya tulis dengan penuh atau kalau malas sekalipun takkan la tak leh guna shortform yg boleh difahami...entahla...

sorry ler..kalau aku ada berkasar bahasa dalam menterjemahkan apa yg aku alami dengan kegilaan FB nih....cuma dah rasa annoying n penat sangat ler...kan bagus kalau kita gunakan jaringan sosial ni utk meningkatkan lagi kehidupan n kematangan dalam diri kita...

sekadar meluahkan rasa...pada yg terasa, mohon maaf aku pinta...pada yg tak paham, lantak ler...

adios...
..

No comments: