ads

Sunday, February 06, 2011

pEnaT dEngAr pAsaL DIET......

eRmmm...disebabkan mata tak berapa rajin nak tido lagi...bende ni mungkin terjadi sebab permintaan tuk melelapkan mata dah banyak dipenuhi sepanjang cuti perayaan nih...so aku luangkan la masa nih untuk sesi membebel lagi...yeah...(itu petanda usia semakin lanjut.....huisshhhh...isu sensentap nih....)

DIET...apa kes plak aku nak membebel pasal diet????..walaupun diakui penambahan bilangan penghidap obesiti di Malaysia makin meningkat (nak ngata kat aku ler tuh..caess...)..tapi bukan pasal tu yg aku concern sangat sampai nak mencemar duli meluahkannya disini...tapi perasaan ANNOYING yg tinggi bila berhadapan dengan mereka2 yg nak DIETTTTTT ler sesangat....(cehh...ingatkan aper kebende nyer tadi...)

entah lah...semenjak dua menjak ni mungkin dah ada kut kesedaran dalam diri rakyat2 dimalaysia terutamanya teman2 disekeliling...aku kadang2 gembira+bangga bila ada kawan2 yg sangat prihatin dengan perubahan bentuk badan nih...

TAPI.....

aku akan rasa sangat ANNOYING bila sepanjang hari n hari2 berikutnya sibuk bercerita pasal nak DIETTT...antara dialog boring aku dengar..."i tak nak makan harini..i nak diet sebab gain 1 kilo yesterday..."..hadoyai...ada lagi..."aku tak nak makan harini..sebab laki aku bising aku dah gain 1KILO..."...wallawei....(seteruk tu ke lelaki/suami kat Malaysia nih????)...

aku bukan tak suka pada isteri2 yg sensitif dengan perubahan bentuk n berat badan nih...aku bangga sebab walaupun diorang dah lahirkan 2 3 orang anak tapi still maintain kurus...(nak kata aku ler tuh...takder anak pun gemuk gak..caess...)..tapi aku rasa para suami akan paham kut perubahan isteri2 yg dah melahirkan anak...takkan la nak maintain cam anak dara jek...tak dinafikan mungkin ada sesetengah suami2 yg still mahukan isterinya maintain cam anak dara...itu terpulang la..takder salahnya pada aku...untuk kebahagiaan hidup berumah tangga juga la kan...cam aku kes lain..aku menerima jer pasangan aku seadanya...kalau dier rasa dier nak dit itu ikut dier..kalau taknak ikut suka dier juga lah...

bErkaitan isu diet nih...aku sangat annoying dengan cara diet yg diamalkan oleh MEREKA2 disekeliling aku nih...tak salah utk berdiet jika niat utk menyihatkan diri atau utk berhias pada suami...tapi FOLLOW la cara diet yg betul...
kat internet nih melambak2 cara n penerangan berkenaan permakanan seimbang dan cara berdiet yg sihat...DIETTT is not about avoiding food..but how we manage it according to our body needed....(betul ker ayat english aku nih..cam serabai jek...hahaha..arghhh lantaklah...)...

selalu gak diorang tanyer kat aku....SUSAHKAN NAK CANTIK???...yesss jawapan aku..BEAUTY IS PAIN...quote ntah dari saper ntah, aku pun dah tak hingat..aku akui tuh...tapi kita kena la bijak dalam istilah diet nih...
ok lah malas nak panjang2kan cerita atau bebelan aku kat sini...sekadar guide line pada mereka2 yg nak berdiet lah ek....

~kalau nak start diet..kita kena tengok dulu keperluan kalori dalam badan kita...sebagai panduan..Lelaki dewasa hanya memerlukan 2000-2500 kalori shj sehari, manakala Wanita Dewasa hanya memerlukan 1600-2000 kalori sahaja.....utk panduan juga...pengambilan 8000 kalori menyebabkan penambahan 1kilo dalam berat badan kita....jadi kalau sehari makan 8000 kalori so jangan marah la kalau berat badan tu bertambah,...(nak ngata aku lagi ler tuh...ceh..)


~setelah pasti dengan keperluan kalori dalam badan..maka kawal atau buat la jadual pemakanan anda sehari2..bende nih melambak kat inernet tuh..aku malas nak lampirkan kat sini..nak kurus kena la ada daya usaha sendiri kan...(ayat dengki nih...)


~so utk memulakan sesi penjadualan dalam pemakanan anda...pastikan anda berdisiplin dalam aturan makan plak..pastikan la sarapan pagi diambil sekitar jam 8-9pg..makan tengah hari sekitar 1-2ptg...makan malam sekitar jam 6-8mlm...n kalau tetiba rasa lapar dalam tempoh bukan waktu makan tuh..sedia2kan lah buah2han..makan sekadar alas perut...tapi kalau anda follow jadual pemakanan nih..rasanya takkan ada waktu lapar kut..


~bila dah set jadual makan anda..maka boleh lah diteruskan dengan jadual pengambilan makanan yg berteraskan jumlah kalori yg sesuai utk badan anda...


itu jer kut aku nya nasihat berkenaan diet..nak lagi detail jumpa la doktor kesihatan yg berada berdekatan dengan rumah anda...ermmm..satu lagi pesanan aku...
DIET pertama yg penting dalam usaha utk menurunkan berat badan..pastikan anda jauhkan diri anda dari sebarang makanan yg berteraskan KABOHIDRAT....yg nyata kat malaysia nih..NASI ler...n TOLONG jagan gantikan NASI dgn MEE...MEEHOON...KUEW TIAW..LAKSA..SPAGGETI..atau yg sewaktu dengannya...sebab kandungan kalori bende2 alah nih lagi tinggi dari NASI...kalau tak caya boleh rujuk dimana2 sumber yg anda suka....

ok lah...cukup kut setakat nih..lepas nih aku dah malas nak dengar pasal isu DIETtTTTT yg tak sihat nih...tak semestinya anda tak makan anda akan sihat..maybe berat badan akan turun tapi bukan dengan cara yg menyihatkan...so kalau ada rasa utk menyihatkan badan..rujuk n kaji la dulu ek...tolong la jangan percaya pada ubat2 diet yg suka suki jer yg ada kat pasaran...tapi kalau anda dapat suami yg kaya raya..yg mampu belanja anda ke marie france ker..keep slim ker atau yg sewaktu dengannya...maka anda bertuahlah..tak payah nak kawal makan nih...hahaha

so..adiossss....







nota hidung kembang aku: gym instructor ada cakap ngan aku....bahagian badan paling susah utk diuruskan adalah....PERUT...(cehhhhhhhhhhhhhhhhh...)

No comments: