ads

Tuesday, June 22, 2010

mEtaLaSia......kAt mAna sKang eK????

dAh lama aku tak dengar tentang band Metal yg satu nih..Metalasia...kemana diorang menghilang ek, haritu ada gak dengar ura2 tentang band nih nak bua album tapi sampai skang senyap jek..mungkin ada kena mengena ngan keadaan muzik kat malaysia skang nih..

Ni contoh band yg berteraskan Power Metal..camner bleh jadi power metal instead Heavy Metal, apa yg aku boleh bagitau, power metal lebih kurag sama dengan heavy metal tapi ianya dilajukan lagi muziknya, dari segi guitar work and structure heavy metal muzik tetap sama dan Power Metal lebih mementingkan solo yg laju n berskill tinggi...

oK..kita soroti lah serba sket tentang band nih...mereka wujud pada tahun 1997 dengan line up yg diketuai oleh Saudara King Shah (lead guitar), Ritz (lead n 2nd guitar), Sam Maya (Bass/Drum), n cocalist undangan Cd Sil Khannaz (vocal n guitar)..mereka menghasilkan album pertama yg berjudul Khalifah Alam Maya, so pada kawan2 aku yg pernah dengar aku sebut tentang khalifah alam maya nih, dari sini la tercetusnya ayat tuh...
aku tak sempat beli album nih, sebab masa tu aku nyer minta lebih kepada heavy metal muzik n establish band jek..(tapi sebenarnya..aku masih jahil lagi pasal muzik masa tuh..hehe)
ni line up terkini Metalasia yg aku tau lah...
dari kiri:King Shah(lead Guitar), Sam Maya(Drum), Muix (vocal), Zen(bass) n ritz (2nd Guitar)

Aku hanya sempat berkenalan ngan band ni bila aku tergerak nak beli album Live AT Metal Wars, masa ni kalau tak silap aku adalah gabungan band2 heavy metal terbaek kat malaysia masa tuh..yg ada tak silap aku XPDC, Rusty Blade..ada 2 band lagi tapi aku tak hingat...
so dari album ni lah aku terjatuh cinta ngan muzik Power Metal nih, walaupun ada dengar rungutan dari wartawan yg cover konsert ni mengatakan yg gabungan 3 lead guitar pada band nih termasuk CD Khanzab (lead guitar kumpulan Sil Khannaz) terlalu penuh n vocal tak dengar...pada aku itulah yg menarik tentang muzik Heavy metal atau Power Metal nih sebab bukan vocal yg kita pentingkan tapi Muzik itu sendiri dah memberitahu kita tentang 'perasaan yg ada dalam lagu tuh'...

tHen pada tahun 2002, mereka mengeluarkan Album Silantra...Bermulanya Sebuah Epik yg mana telah sahkan dalam Guiness Book of Record Malaysia selaku artis/band pertama yg mengeluarkan album berbentuk penceritaan yg mana setiap lagu yg terhasil dari track pertama hingga akhir adalah chapter2 sebuah komik...memang susah..tapi hasilnya TERBAEK.....
masa kelahiran album ni, diorang buat promosi dengan mengadakan concert percuma yg diadakan di PWTC kepada pembeli2 album nih...n you know what, i'm the lucky ribuan peminat yg ada masa tuh..terima kasih pada awen n eddy yg ada skali masa tuh...dah la sesat2 nak gi PWTC, almaklumlah orang jahil jalan KL..tp still enjoy....dari live performance yg aku nampak, memang line up MEtalasia nih antara yg terbaek dalam negara nih...

tapi tulah lepas jer album ni kluar, sampai skang diorag tak kluarkan apa2 album pun..yg ada hanya lah single Puspasari Penawar Puteri duet bersama Ning Baizura...

so pada King Shah n the geng..bila lagi nak kluar album baru..n aku pasti, aku antara orang terawal yg akan beli album lu orang....

so utk tatapan kawan2 semua..layan jer lah klip kat bawah ni..mungkin korang akan paham apa yg aku maksudkan dengan Band nih....


adios..

1 comment:

Anonymous said...

Muix setiap sabtu nyanyi kat foodcourt tesco utara sg.petani