ads

Wednesday, June 30, 2010

oLder bRotHer...

aKu pernah dengar dan saksikan sendiri pengorbanan seorang abg yg sanggup mengenetepikan kebahagiaan diri sendiri semata2 utk membahagiakan adik2nya...aku pernah lihat dan dengan seorang abg sulung yg sanggup hidup tanpa seorang teman bergelar isteri selagi tidak melihat adik2nya berjaya dalam hidup dan selamat dibawah jagaan orang lain...

aKu sedar, aku bukan seorang abg yg sempurna sifatnya...banyak keperluan adik2 aku yg gagal aku penuhi permintaannya...namun, hati seorang abg, walaupun sekeras2 sifatnya still ada kelembutan dalam diri...

hati kecil aku tersentuh seketika bila melihat kegagalan seorang adik utk mencapai apa yg dihajati setelah puas berusaha....serius, aku hampir susah utk lelapkan mata mengenangkan wajah kecewa yg terbit dari air mukanya jika tidak kerana kepenatan terlampai...berkali2 aku nyatakan pada isteri perasaan aku nih..
dAn...bertambah kecewa lagi bila dia mensalah tafsirkan niat aku utk membantu dia mencapai apa yg dia inginkan hanya kerana salah faham dalam mentafsir kata2 aku kepada adik seorang lagi...

dimasa yg sama, aku turut tersentuh hati menerima sms dari adik aku yg aku sifatkan sebagai pertama kali dalam sejarahnya dia menghantar isi sms yg macam tuh...
kAdang2 agak susah utk seorang abg (bukan aku sorang jer kut yg rasa camni...) meluahkan apa yg dia rasa dalam diri...menzahirkan setiap permintaan dalam masa yg singkat dan memuaskan hati semua orang...
aku bukan seorang abg yg suka mengungkapkan alasan pada setiap perbuatan aku pada adik2...AKU LEBIH RELA DAN SANGAT2 GEMBIRA JIKA MEREKA TIDAK BERTERIMA KASIH KEPADA SETIAP BENDA YG AKU LAKUKAN UTK MEREKA ASALKAN MEREKA MEMAHAMI APA YG AKU LAKUKAN...

entahlaa...kadang2 penat utk memuaskan hati orang, lagi2 kepada orang2 yg berada dalam lingkungan orang2 yg tersayang..dah jadi tanggungjawab aku bila lahir selaku ABG SULUNG utk memastikan setiap keperluan dan permintaan ahli keluarga dapat dipenuhi...

aku harap korang paham satu hari nanti....

adios...

2 comments:

izaah91 said...

macam mana plak kalau seorang abg tk penah kisah langsung dengan adik2 nye ?? dan bukan takat tu je .. sedikit pon tak amek kisah pasal mak ayah ?? sangat sedih kan kalau ade manusia mcm tu ?? tapi hakikatnya itu yg terjadi ...

PutRaMetaL said...

hehe..adik izaah91..saya tak cakap semua abg itu sempurna dan bertanggungjawab..saya akui juga ada diantaranya yg seperti adik cakapkan tu..bende saya akui sungguh memalukan dan sangat menghinakan...saya boleh ketegorikan sebagai diantara sifat LELAKI DAYUS....